Prinsip pengesanan dan langkah berjaga-jaga kit pengesanan toxoplasma gondii untuk anjing dan kucing

- 2024-01-08-

Toksoplasmosis pada anjing dan kucing adalah penyakit parasit zoonosis yang disebabkan oleh toksoplasmosis. Manifestasi utama adalah demam, anoreksia, kemurungan, muntah, cirit-birit, najis bercampur dengan darah, cecair, batuk, rembesan mata dan hidung, dyspnea, mukosa visual pucat; Ada yang mengalami iritis dan juga buta. Toxoplasma gondii membiak secara seksual dan gamet dalam usus kucing, berkembang menjadi kantung telur, dan dikumuhkan dalam najis. Di bawah keadaan yang sesuai, ia berkembang menjadi ookista sporogen berjangkit selepas sporulasi. Selepas ditelan oleh anjing dan kucing yang sihat, ookista melarikan diri di dalam usus, memasuki tisu badan dengan peredaran darah, menyerang sel dan cepat membahagi dan membiak, dan membuka kepada pseudocyst intrasel, menyebabkan gejala klinikal.

Kit ini menggunakan immunochromatography sandwic antibodi berganda. Jika sampel mengandungi antibodi Toxoplasma yang mencukupi, antibodi akan mengikat antigen Toxoplasma yang disalut dengan emas koloid pada pad label emas, membentuk kompleks antigen-antibodi. Apabila kompleks ini berhijrah ke atas ke kawasan pengesanan (garisan-T) dengan kesan kapilari, ia mengikat kepada antigen lain untuk membentuk kompleks "antigen-antibodi-antigen" dan secara beransur-ansur bergabung menjadi garis pengesanan yang boleh dilihat (garisan-T), dan antigen emas koloid yang berlebihan terus berhijrah ke kawasan kawalan kualiti (garisan-C) untuk ditangkap oleh antibodi monoklonal dan membentuk garis-C yang kelihatan. Keputusan ujian dipaparkan pada garisan C dan T. Jalur merah yang dipaparkan oleh garis kawalan kualiti (garisan C) adalah piawai untuk menentukan sama ada proses kromatografi adalah normal, dan juga berfungsi sebagai piawaian kawalan dalaman produk.

Kit Ujian antibodi Toxoplasma (TOXO Ab) daripada babio boleh mengesan antibodi toksoplasma secara cepat dan kualitatif dalam serum anjing atau kucing untuk pemeriksaan dan diagnosis tambahan jangkitan toksoplasma.

Produk ini pakai buang, jangan guna semula. Keputusan ujian produk ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak boleh digunakan sebagai asas tunggal untuk diagnosis dan rawatan, dan harus dibuat oleh doktor selepas menilai semua bukti klinikal dan makmal.